Luxtorpeda to pociąg, który przede wszystkim można nazwać prekursorem Pendolino. Produkowano go w Polsce, w Fabryce Lokomotyw FABLOK w Chrzanowie, w latach 30-tych XX wieku.
Innymi słowy: Luxtorpeda osiągała prędkość 115 km/h, była wyposażona w silnik diesla o mocy 92 KW, a to wszystko działo się około 80 lat temu. Luxtorpeda to także rekordowy czas przejazdu na trasie Kraków-Zakopane, który wynosił 2 godziny i 18 minut. Taki czas wydaje się ne do osiągnięcia we współczesnych warunkach.
Prezentujemy szósty odcinek „Studia Nadwiślańskiego”, w którym gościem Jana Lorka jest Bolesław Kosowski. Gość opowiada o Luxtorpedzie – wyjątkowym pociągu produkcji polskiej.
Więcej na temat historii Fabryki Lokomotyw FABLOK S.A. w Chrzanowie możecie przeczytać tutaj.