Kraków i korki od jakiegoś czasu stanowią nierozłączną całość. Władze miasta zamiast starać się rozładować natężenie ruchu poprzez jego upłynnianie, kierowanie strumieni pojazdów lepszymi i szybszymi objazdami zamykają kolejne ulice.
Remont na Królewskiej
Zamknięta ulica Królewska powoduje konieczność przemieszczania się samochodów innymi drogami. Sprawę utrudnia dodatkowo brak tramwajów dojeżdżających do Bronowic ponieważ wraz z remontem ulicy remontowane jest także torowisko. Tramwaje, które kursowały na tej trasie zastępowane są przez autobusy. One podobnie jak w przypadku innych pojazdów muszą się przemieszczać sąsiednimi ulicami. Powoduje to dodatkowe utrudnienia, zatory i korki. Niektóre ulice są zamknięte dla ruchu pojazdów prywatnych ponieważ odbywa się tam wzmożony ruch autobusów.
Urzędnicy miejscy powinni w pierwszej kolejności pomyśleć jak zabezpieczyć przejazd ogromnej rzeszy ludności z Bronowic w kierunku Starego Miasta. Tymczasem wydaje się, że wcale o tym nie pomyślano albo myślano niedbale.
Remont Krakowskiej
Jakby tego było mało jednocześnie z remontem Królewskiej zaczęto remont ul. Krakowskiej, więc i Krakowska i Stradomska zostały wyłączone z ruchu samochodowego, również tramwaje tamtędy nie jeżdżą. Korki w tym rejonie zaczęły się tworzyć na ulicy Dietla, gdzie dodatkowo z ruchu wyłączono jeden pas przeznaczając go na parking. W związku z tym na drodze ustawiono zapory, barierki, a dodatkowo ruchem kieruje policja.
Strefa czystego transportu
Uliczki, które mogłyby stać się alternatywą w poruszaniu się w rejonie ulicy Krakowskiej takiej funkcji nie pełnią, bo miejscy urzędnicy zrobili tam “strefę czystego transporty”, czyli mogą tam wjechać jedynie auta elektryczne i zasilane gazem cng.
Sytuację pieczętuje remont mostu Piłsudskiego
Zamknięty dla ruchu jest również most Piłsudskiego. Na nim również odbywają się prace remontowe i w związku z tym ruch samochodów odbywa się pozostałymi mostami jednocześnie zwiększając ich obciążenie.
Zakopiańska i Brożka
Jakby tego było mało, to na skrzyżowaniu Zakopiańska – Brożka postanowiono wymieniać zwrotnicę tramwajową i dlatego tramwaje nie kursują na trasie Brożka-Borek Fałęcki. Musą je zastąpić autobusy, a to wpływa na przepustowość ulicy Zakopiańskiej. Na Brożka tworzą się korki.
Kraków pożegnał zimę, a powitał korki
Do Krakowa wraz z wiosna zawitały korki. Wydaje się, że miasto jest o krok od komunikacyjnego paraliżu. Czy tak zwana walka ze smogiem ma polegać na tym, że zatrzymamy ruch w mieście, a ze stojących w korkach pojazdów będą się bezproduktywnie wydobywać spaliny? Czy ktoś policzył ile wydamy na paliwo, które spalimy stojąc w korkach, że o czas stracony w ten sposób nie zapytam?
Kraków na rowery
Kraków z uwagi na wszechobecne korki zamienia się w miasto cyklistów. Zaobserwować można wzmożony ruch rowerowy. Mieszkańcy wsiadają na rowery już nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także zamieniają sposób poruszania się do pracy i z pracy. Niektóre firmy zaczęły dostarczać ciepłe posiłki wysyłając kurierów na rowerach.
Jazda na rowerze w takich warunkach komunikacyjnych ma sens. Można zaoszczędzić sporo czasu nie stojąc w korkach. Oprócz tego przyczynia się do poprawy ogólnej tężyzny fizycznej. Kraków ma jednak kilka wad w tym względzie. Po pierwsze większość ścieżek rowerowych zrobiono wzdłuż niejednokrotnie zakorkowanych ulic. Po drugie ze względu na położenie często u nas gości smog. Przy wyborze środka lokomocji należy zwracać uwagę na jakość powietrza i dobrze wybierać trasy przejazdów, żeby nie wdychać spalin i trujących substancji.
Kontakt z nami znajdziecie w zakładce “Kontakt”.