Wykład dr Jerzego Lackowskiego Rynkowe reformy szansą dla polskiej edukacji
17 kwietnia 2012, Kraków
Organizatorzy: Oddział Krakowski Kongresu Nowej Prawicy i “Stowarzyszenie Na Rzecz Wolnego Handlu”
Nauczyciel jest w szkole po to żeby rozbudzać zainteresowania. Ma budować osobowość. Osobowość człowieka, który będzie chciał się uczyć, będzie chciał być zainteresowany. Ma zafascynować a równocześnie kształtować postawę uczciwego, prawego człowieka. Tylko trzeba pokazać temu młodemu człowiekowi, że nauczyciel jest uczciwy i prawy. Bo to jest bardzo istotne i ważne. Etyczność zachowań, to jest coś niezwykle ważnego.
I myślę sobie, że budowanie systemu, właśnie w ocenie pracy nauczycieli, byłby to system, który by pokazywał że ten jest dobry i może pracować. Sprawdzamy go, obserwujemy go. Nam się marzył system, w którym rodzice mogą wchodzić na lekcję do nauczyciela, w którym nauczyciele nawzajem obserwują swoje lekcje. (…) Dobry nauczyciel to jest człowiek, któremu każdy może wejść na lekcję w dowolnym momencie i jemu to w ogóle nie przeszkadza. (…) Jeżeli ktoś jest odpowiedzialny za siebie i za to co mówi to czego się boi? Musimy zawalczyć o to, że ci którzy uczą nasze dzieci, którzy stają się przewodnikami byli dobrymi ludźmi. Dlatego właśnie chciałbym narzucić takie rozwiązania. Bo rodzice w większości nie będą się zachowywali irracjonalnie. (…)
W paru krajach świata w tej chwili korzysta się z filozofii spotkania. Takich tekstów, między innymi księdza Tischnera, które pokazują bycie ludzi ze sobą. Jak to jest ważne. Nauczyciel w kontakcie, spotkaniu z innym. A przeglądnijcie polskie podręczniki wielotomowe, gdzie prawie tego nie ma.